Fátima Otero
http://www.elcorreogallego.es/
La manera más eficaz de combatir los males es exteriorizarlos, porque una vez sacados, extraídos del interior, tal como un ejercicio catárquico, quedamos aliviados. Los expresionistas vomitaron con fuerza sus rabias y angustias plásticamente, a la vez que su chorreo visual servía para denunciar el dolor que soportaba la sociedad. Los males cambian como varían los entornos en los que nos desenvolvemos, pero la mayoría de ellos son tan eternos y universales que siempre se repiten.
El tema del sufrimiento ha sido objeto recurrente en la reflexión filosófica y en la práctica artística.
El artista gallego Ivan Prieto (O Barco de Valdeorras, Ourense,1987) se hace eco de los males que acechan al hombre, tanto físicos como mentales: las cargas que debe soportar de toda índole, la sordera, ceguera, hipersensibilidad, opresión... ,taras que quedan plasmadas en sus intrigantes figuras. Algunas sumamente expresivas exhiben sus dolencias sin pudor, otras son bastantes más contenidas. Todas salen a la palestra, al escenario para encarnar episodios del gran teatro del mundo calderoniano.
Porque las figuras de Iván parecen arrancadas del teatro, donde cada uno representa su mejor papel en clave cómica. Unos van luciendo pesados cojines a modo de actuales sísifos condenados a perpetuidad a soportar pesadas e interminables cargas. Otros quedan totalmente ocultos en un mar de manos crispadas que claman al cielo y al entorno más próximo, en un intenso rojo que vocea injusticia y dolor.
Los más, sofocan sus gritos gracias al pudor con que envuelven su tristeza o escepticismo. Otro grupo de imágenes, con resignación cristiana, permanece inmovilizado buscando a tientas su libertad en un mundo que se la escamotea las más de las veces. Hoy, casi todos vamos uniformados y permanecemos esclavos de unos cánones de belleza impuestos por la sociedad. El artista rompe con esa esclavitud vistiendo a sus piezas de manera totalmente surrealista y atrabiliaria.
La idea del mundo como teatro y el hombre lanzado a esa gran palestra es la propuesta de Iván Prieto para la Sala de Exposiciones del ayuntamiento de A Coruña. La muestra la titula Ícarus porque el ourensano recupera el antiguo mito de Ícaro, ese que encandiló a artistas de todos los tiempos.
El ícaro de Prieto se convierte en un relato autobiográfico de sus últimos años en Berlín, ciudad en la que lleva instalado desde 2012. Y nos recuerda una vez más que no es llegar y besar el santo sino que todo debe ir a cámara lenta. Él también halló dificultades al entrar en un nuevo país y sufrió la sensación de asfixia, la falta de aire que a su vez lleva aparejada la inseguridad; son sentimientos con los que el espectador se siente identificado. Porque a todos se nos han fundido las alas en más de una ocasión, pero el mérito está en volver una y otra vez a emprender nuevos vuelos aún conociendo las limitaciones de cada uno.
Los variopintos personajes que pueblan la sala pertenecen a un creador realista en el sentido de que se enfrenta directamente con los males reales sentidos para exorcizarlos. A nivel estilístico sus figuras son expresionistas en las manchas que caen como lagrimones sobre el cuerpo escultórico. Las poses pensativas e introspectivas de muchos personajes, inmovilizados por los elementos que limitan sus movimientos, recuerdan la obra de Gehard Demetz.
Los ecos surrealistas se perciben en los miembros corporales desproporcionados, ausentes o adosados a elementos tan extraños al sujeto que devienen en hojas o atributos animalísticos. Son seres un tanto grotescos y extravagantes pero se hacen tiernos. Torsos y caras lívidas o demacradas, encerradas en su silencio hierático, tras el que se esconden. Otras figuras se desinhíben con tocados en forma de flor o cojín, exhibiendo discapacidades físicas o imperfecciones mentales, resaltados más por el potente colorido y fuerza expresiva de unas piezas elaboradas en su mayoría en cerámica.
Todos en su papel de cuerpos enfermos que celebran su fealdad o los batacazos de la vida. Vemos a freakys y a punks, un look tomado de la contemporaneidad berlinesa. En todo caso, figuras con mucho gancho. Prieto rinde homenaje y retiene la fragilidad, el exceso y la carencia, por ejemplo de aire. Ahí están muchos seres expulsando bocanadas o henchidos de ese elemento tan vital.
El arte aspira a superar nuestras limitaciones en una permanente invitación al vuelo de la utopía. Sigan volando, porque el aire lo suministra la obra de Iván Prieto. Pasen y véanla, la Plaza de María Pita se abre de par en par para hacer volar la imaginación.
(*) La autora es crítica de arte
Aquí poderás ver máis do traballo de Iván Prieto.
Durante as festas de
Nadal o arte tomará a rúa como espazo expositivo. As creacións, nas diferentes
disciplinas (pintura, escultura, fotografía e instalacións), exhibiranse nos
escaparates de 85 locais da área comercial do Ensanche.
Na mostra
participarán 40 artistas locais, nacionais e internacionais, representadas e representados
polas galerías Trinta, Metro, Luisa Pita e Federica no era tonta, o que garantirá
a calidade e a pluralidade da mostra e promoverá, ademais, a participación dos
artistas da cidade. Pasearte inclúe ademais
unha ampla programación transversal, con talleres, charlas, encontros ou accions
artísticas en vivo para gozar do arte en diferentes formatos.
ACTIVIDADES
PARALELAS:
Martes 12 diciembre
18.00: ENCONTROS I. Encuentro con un artista de la Galeria Luisa Pita. Lembranza
Jueves 14 diciembre
18.00: FORO DE ARTE I. Os museos na vida cultural na cidade. CSC do Ensanche
Martes 19 diciembre
18.00: ENCONTROS II. Encuentro con un artista de la Galeria Trinta. Krystal
Jueves 21 diciembre
18.00: FORO DE ARTE II. As galerías de arte. Acción cultural e coleccionismo. CSC do Ensanche
Sábado 23 diciembre
18.00-20.00: Taller de arte impartido por Olalab. CSC do Ensanche
Miércoles 27 diciembre
18.00: ENCONTROS III. Encuentro con un artista de la Galeria Federica no era tonta
Viernes 29 diciembre
18.00-20.00: Taller de arte impartido por Mareiras. CSC do Ensanche
Sábado 30 diciembre
18.00-20.00: Taller de pintura rápida impartido por Academia Veladuras. CSC do Ensanche
Sábado 30 diciembre
18.00: FORO DE ARTE III. A arte como ferramenta de inclusión social. CSC do Ensanche
Martes 2 enero
18.00-20.00: Taller de Estampación creativa impartido por Tita Fraga. CSC do Ensanche
Miércoles 3 enero
18.00-20.00: ENCONTROS IV. Encuentro con un artista de la Galería METRO. Krystal
Jueves 4 enero
18.00-20.00: Taller de Caligrafías del movimiento impartido por Aire centro de arte. CSC do Ensanche
VISITAS GUIADAS:
21, 22, 23, 28, 29, 30 de diciembre e 2, 3, 4 de enero
Punto de encuentro: Edificio Fenosa (Xeneral Pardiñas, 10-12)
Oitenta e catro comercios do Ensanche de Compostela participan en Pasearte, a primeira Mostra de Arte Contemporánea nos escaparates do Ensanche de Santiago, presentada nunha rolda de prensa á que asistiron o secretario xeral de Cultura da Xunta, Anxo Lorenzo; a concelleira de Comercio do Concello de Santiago, Marta Lois; José María Fernández, presidente da Fundación Santiago Centro; Javier Blanco Lado, comisario e director da mostra; e máis os representantes das galerías de arte colaboradoras, Luisa Pita, Metro, Federica no era Tonta e Trinta, e os patrocinadores, Grupo Ulla, Quatrium Inmobiliaria e Taller de Marcos. As obras, pertencentes ás coleccións das catro principais galerías da cidade, estarán expostas cara ao público nos establecementos durante toda a campaña de Nadal. A Fundación Santiago Centro, promotora da iniciativa, busca deste xeito converter as rúas da zona nova de Santiago nun museo e contribuír deste xeito a poñer en valor o comercio de proximidade.
O comisario da mostra cualificou Pasearte de “acción cultural orixinal e extraordinaria que quere poñer en valor tanto o traballo das galerías como a importancia social do comercio de proximidade”. “Para galeristas e artistas, dixo, a montaxe supuxo “un reto moi enriquecedor, porque houbo que adaptar as obras para encaixalas nos escaparates”. É, para Blanco, unha ocasión “tanto para que os veciños e foráneos coñezan o que se fai no mundo da arte contemporánea como para que os profesionais da arte se acheguen á realidade”.
Anxo Lorenzo destacou o “elenco de artistas importantes e de diferentes xeracións” con que conta Pasearte, “unha gran idea para divulgar a arte contemporánea nun momento no que os comercios se visitan moito”. “Pasearte vai ter a virtude de mover o ecosistema artístico e de sacar as galerías do seu territorio, polo que auguro que é unha cita que chega para quedar”. A concelleira Marta Lois afirmou que a mostra é “orixinal, sorprendente e necesaria, unha razón máis para que a xente de fóra se achegue a Santiago este Nadal. Pasearte demostra outra vez a musculatura emprendedora de Santiago Centro e do comercio de proximidade”.
Anxo Lorenzo destacou o “elenco de artistas importantes e de diferentes xeracións” con que conta Pasearte, “unha gran idea para divulgar a arte contemporánea nun momento no que os comercios se visitan moito”. “Pasearte vai ter a virtude de mover o ecosistema artístico e de sacar as galerías do seu territorio, polo que auguro que é unha cita que chega para quedar”. A concelleira Marta Lois afirmou que a mostra é “orixinal, sorprendente e necesaria, unha razón máis para que a xente de fóra se achegue a Santiago este Nadal. Pasearte demostra outra vez a musculatura emprendedora de Santiago Centro e do comercio de proximidade”.
Pola súa banda, José Mª Fernández, presidente de Santiago Centro, destacou o privilexio que é “contar con corenta artistas como Antonio Murado, Iván Prieto, Vari Caramés, Berta Cáccamo ou Vicente Prego” nos escaparates. “A singularidade de Pasearte”, dixo Fernández, “é que implica ao comercio de proximidade e así fai que a arte saia ao paso dos veciños mentres camiñan, charlan ou fan as súas compras de Nadal. Para isto, o Ensanche é o lugar ideal e estas datas o momento xusto”. “Este é para nós un proxecto de futuro”, destacou, “e aínda que non foi fácil sacalo adiante, estou seguro de que cando se clausure o día 5 de xaneiro haberá moitas máis entidades e comerciantes convencidos de que é una idea singular, nunca feita ata agora en Galicia e seguramente tampouco en España con estas dimensións e calidade artística”.
En paralelo á exposición de obras levarase a cabo unha programación transversal con obradoiros, charlas, encontros abertos con artistas que se celebrarán no Centro Sociocultural e Xuvenil do Ensanche e máis nas cafeterías Krystal e Lembranza; visitas guiadas; visitas escolares e accións artísticas en vivo que permitirán ao público compostelán pasear e gozar da arte nos seus escaparates. “Queremos romper coa idea de que o artista é inalcanzable e achegalo ao público”, afirmou Blanco. Para facilitar a visita, Santiago Centro editará uns mapas nos que se poden localizar os comercios e as obras que exhiben.
Ningún comentario:
Publicar un comentario