A supresión de
Preescolar na Casa merecería unha denuncia ante Dereitos Humanos da ONU.
MANUEL RIVAS
Fragmento do cadro 'Cara a Fisterra' de Segura
Torrella (1978).
Podían ir as cousas mal, mesmo moi mal, pero en Galicia sempre se dixo que
había dous recursos que nunca fallaban. A terra e a retranca.
A terra está aí, terma de nós, coa munición infinda de ovos e patacas. A
poesía protexe os seus, dicía Faulkner. Pois así a terra, que protexe os seus e
a todo deus.
A terra como grande colchón da crise. A terra nai, a terra pai, a terra
avoa, a terra fada e madriña, a tía terra. As incesantes leiras e hortas da
terra e do mar. Ese fío de leite entre rueiros, aldeas e barrios. Esa xenerosa
retagarda. O tempo das cereixas. A elevación barroca das vides. Esa teimosa
resistencia toupeira da pataca. Esa vontade esférica do repolo. A verza
bandeirante. O grelo co seu lombo de verde xeado e corazón de maquís. Esas
columnas motorizadas que todas as fins de semana ateigan as estradas camiño do
agro matricial. Van os autos lixeiros de equipaxe, mais retornan co maleteiro
cheo de víveres. Por certo, tamén os autos, e os andares da cidade, adoitan ser
mercados coa terra. Si, a terra é a xenerosa e eterna ONG de Galicia.
A terra está en crise. Non se pode dicir que a terra é inmune á crise. Pola
contra, a terra, quen a traballa, está entre a xente máis esquecida, máis
abandonada, máis desasistida. Con todas as emigracións, coa hecatombe
demográfica, a estas alturas o lóxico é que o agro xa non existira, que
labregos e gandeiros e mariñeiros, foran espectros nunha antiga postal. Por
Soneira non se oía moito “labrador” nin “labrego”. Dicíase “vivir da vida”..
Todos os informes económicos agoiraban o adeus. Todos os expertos dábanlles o
réquiem. De facer caso aos agoiros de burócratas e tecnócratas, a metade de
Galicia estaríarecalificada, e a outra metade a selva. E algo diso hai,
mais tamén hai moita terra que “vive da vida”. Que resiste.
E por que será? Por que esta desobediencia insurxente da terra fronte ao
destino macroeconómico? Eu penso que en parte é por retranca. Ese humor de seu
que a terra ten. Caen as palabras na terra e unhas murchan e outras crían como
plantas. Para saír adiante, a terra necesita un humor. Un riso.
É significativo que un dos primeiros chistes galegos que se recolleu por
escrito como tal pois trata xustamente diso, da retranca resistente da terra. É
o que contaba Martín Sarmiento na Colección de voces y frases de la
lengua gallega. E velaí: “Angazo. Esta voz es famosa en Galicia por un
chiste que dicen sucedió con un gallego, que por haber andado por Castilla, había
olvidado su lengua. Está en tal disposición el angazoque, si puesto
en el suelo y tocando con las puntas de sus dientes en él, se pone el pie en la
extremidad del mango o astil que hace cruz con el travesaño, del cual salen los
dientes, al instante se levanta el mango y viene a dar con fuerza en la frente
del que le tocó con el pie. Al chiste. Concurriendo el dicho gallego con su
madre en una era, y viendo allí el instrumento, preguntó a su madre cómo se
llamaba. Mandóle su madre que pusiese el pie en la extremidad arriba dicha.
Apenas le puso, cuando el mango, vindicando su propio y nativo nombre, se elevó
y le dio en la frente una feroz testerada. Al punto dijo el mozo olvidadizo, ¡ay
miña nay, ô angàzo!. Ese es, hijo mío, dijo la madre, el nombre de ese
instrumento”.
A xente vai perdendo a retranca. Como quen di, vai perdendo o nome do
instrumento. Vese nos discursos. Nas declaracións. Nos debates. Na rúa. Hai
unha crise da retranca, do humor dialéctico. E iso aínda nos fai máis
desvalidos. Porque a retranca é un xeito de por en cuestión as grandes
convencións, as afirmacións doutrinarias, a linguaxe apodíctica,
propagandística, esa que non admite dúbidas.
A retranca é un dos asuntos centrais no último libro de John Rutherford,The
power of the smile (O poder do sorriso). Esta obra marabillosa inclúe
traballos sobre risos e sorrisos inesquecíbeis. O do profeta Daniel no Pórtico
da Gloria (O primeiro sorriso medieval), o do Poema do Mio Cid,
o da Celestina, o do Libro de buen amor, e o D.
Quixote, ese trunfo do humor. Para ilustrar a súa pescuda na retranca,
Rutherford conta algunhas experiencias propias en Galicia. No paso por unha
aldea, nunha peregrinación, comentoulle a unha veciña: “Que bonita é esta
paisaxe, verdade señora?”. E ela respondeu: “Pra quen lle guste”. Unha resposta
que o mestre define como “sabia tautoloxía”. Unha resposta que contén
información e segredo a un tempo. Unha resposta que dá que pensar.
Vivimos un deses intres da historia en que o que semellaba sólido vaise
licuando e logo o líquido esfúmase e esvaece.
As malas noticias vanse sucedendo coa reverberación bíblica das pragas de
Exipto. En Galicia danse algunhas circunstancias agravantes. É dicir, temos
unhas cantas pragas que cheiran que alcatrean. Porque a crise que vivimos é, en
grande medida, un produto de grandes cifras mesturadas con grandes trolas. Unha
burbulla inmobiliario-mentireira.
A crise financeira concrétase nunha situación de calella sen (aparente)
saída da entidade fusionada e intervida e que noutrora foron dúas caixas
potentes, os mellores hórreos dos aforros galegos. Hoxe estaríamos nunha
situación ben diferente se se empregasen eses recursos nos propios sectores
produtivos e en investigación en lugar do inexplicado desbalde en exóticas
aventuras inmobiliarias. Un dato significativo: o primeiro que se vendeu foi R,
a empresa punteira e rendíbel nas telecomunicacións.
A parálise na construción naval ameaza meter nun estado de shock as
bisbarras de Ferrol e Vigo, onde tamén se sofre a baixa de expectativas no
sector de automoción. De multiplicarse de xeito exponencial a perda de empregos
estaremos a falar en meses dun grave problema social e humanitario.
A poda e demouca en servizos públicos imprescindíbeis, en especial a
Educación e a Sanidade, non soamente se reflicten nun estado de
malestar, nunha perda de atencións e calidades. Unha dimensión non
subliñada dabondo desa política gobernamental é que eses recortes son perigosas
armas de dobre fío: ao primeiro, reducen o déficit, mais logo agravan a
recesión. É unha política de terra queimada. Alí onde se peche unha escola e se
expulsen mestres xa non volverá a medrar a herba. A supresión dun servizo
exemplar como era até hoxe mesmo Preescolar na Casa, despois de décadas de
laborioso tecido, merecería unha denuncia ante Dereitos Humanos da ONU.
Hai un dito mariñeiro para facer fronte á tempestade: “Se hai que rezar,
rézase, mais sen soltar nunca o temón”. Aquí os responsábeis ou soltaron o
temón ou non saben o rumbo. Eu xa non pido que se conte toda a verdade. Pero
tiña que haber un chisco de retranca.
—Cara onde imos?
—Paciencia, Galicia, que estamos dando un xiro histórico de 360 grados.
Confío na retranca da
terra. Que os que gobernan pisen o instrumento e atopen a luz: “Ai, miña nai, o
angazo!”.
Ningún comentario:
Publicar un comentario